Yoga en natuurgeneeskunde (alternatieve geneeswijze), werkvorm massage- en chakratherapie in Arnhem centrum. Toepasbaar voor klachten van moe, lusteloos, pijn ... tot chronische klachten, psychosomatische klachten, angst, hyperventilatie, stress, e.d. Lees meer ...

 

 

  Samatva

  komt uit het Sanskriet 
  en betekent gelijkmoedigheid ..

  .. in balans zijn ..

  Gezond zijn is in balans zijn

 
 
 
 
 
 
 

PRAKTIJK VOOR CHAKRA- EN MASSAGETHERAPIE - YOGA  -
WIJMIE SCHUURKAMP - ARNHEM CENTRUM -
info@samatva.nl
06 40 998 990 -

Voeding en verzorging - algemene info

 

Ons lichaam werkt continue aan balans van het interne milieu (homeostase). Deze balans is nodig om alle processen goed te kunnen laten verlopen, en daarmee de cellen (weefsels, organen) gezond te houden. Het lichaam werkt bijvoorbeeld aan het optimaal houden van – bloedsuikerwaarde - zuren en basen / pH - osmotische waarde (eiwitten, zouten) – zuurstofgehalte - temperatuur. 

Met onze leefwijze kunnen we deze waardes/balans ondersteunen of verstoren. Goede voeding speelt een belangrijke rol.  

 

Op deze pagina meer info over onderstaande onderwerpen. Klik op het gewenste onderwerp.    

 

reacties fysiek, op gedrag en gemoed, door voeding   -   vitaminen mineralen e.a.   -   vrije radicalen en antioxidanten   -   melk en calcium   -   gluten en exorfinen   -   belang van gezonde darmen   -   transvetten   -   goede vetten   -   koolhydraten / bloedsuikerspiegel / glycemische lading   -   teveel koolhydraten en hoog cholesterol   -   zuren en basen (pHwaarde) nierfunctie / hartfunctie   -   toegestane E-nrs en andere kunstmatige toevoegingen   -   hormoonhuishouding verstorende stoffen   -   adviezen voeding  - verzorgingsproducten gezondheid milieu

 

 

Reacties fysiek, op gedrag en gemoed, door onvolwaardige voeding

  • ongezonde voeding > - is stress voor hel lichaam - levert te weinig antioxidanten
  • te weinig goede stoffen > - het lichaam gaat reserves aanspreken - het lichaam komt tekort voor herstel en opbouw - het lichaam verzuurt - weefsels worden zwak - verhoogd risico op slijtage, functie-afname en allerlei gezondheidsklachten
  • teveel niet natuurlijke (gif)stoffen en/of bewerkte voedingsstoffen > - je lichaam heeft hier een grote klus aan - is er onvoldoende capaciteit voor ontgifting (daar zijn goede stoffen en rust voor nodig), dan gaan afvalstoffen zich ophopen - lichaam verzuurt - zie ook vorige punten
  • zwakke darmwand en darmfunctie > - onvolwaardige voeding verzwakt de darmen - de darmwand wordt (licht) doorlaatbaar - afvalstoffen kunnen de darmwand passeren en komen terug in het lichaam - dit is extra belastend voor de ontgiftingsorganen en extra vervuilend voor het lichaam - zie ook vorige punten - werkt nadelingvoor de andere functies die de ontgiftingsorganen hebben (lever heeft rol in vethuishouding en hormoonhuishouding; nieren hebben rol in handhaving juiste bloeddruk)
  • proces van meer en meer afval(gif)stoffen in het lichaam > - dit proces loopt van ophopingen in minder vitale delen als onderhuids bindweefsel, en spierweefsel ... tot aantasting van organen en hun functie ... tot ... ontstaan van sommige vormen van kanker
  • afname van het zelfgenezend vermogen > - door de verzwakte weefsels en teveel aan afvalstoffen is er onvoldoende capaciteit voor herstel
  • zenuwstelsel en hormoonstelsel > - neurotransmitters en hormonen zijn belangrijke boodschappers voor het aansturen en coördineren van orgaanfuncties (denk aan temperatuur, bloeddruk, pH waarde, menstruatiecyclus, enz.) en hebben invloed op ons gedrag en gemoed - voor de aanmaak en het functioneren van deze neurotransmitters en hormonen zijn goede voedingsstoffen van belang 

 

Hoe zuiverder en gezonder je eet ... hoe beter je de ware stem (wensen) van je lichaam kunt horen ... en hoe makkelijker het wordt hier gehoor aan te geven.

top

 
Vitaminen, mineralen, antioxidanten en andere belangrijke voedingsstoffen

Vitaminen en mineralen zijn belangrijke stoffen voor het lichaam met ieder eigen functies. De meeste zijn essentieel, wat wil zeggen, onmisbaar voor het lichaam. Ze werken o.a. als bouwstof, zijn nodig voor herstel van weefsels, zijn nodig voor juiste pH waarde, zijn nodig voor de vertering van bepaalde stoffen en werken als antioxidant. 
ADH is aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Dagelijks liever meer nemen dan de ADH van 2 stuks fruit en 200 gr groente, want

  • Door o.a. verarming van landbouwgronden (gebruik van kunstmest), gebruik van pesticiden, wijze van telen en kunstmatige rijpingsprocessen, zitten er minder voedingstoffen in groente en fruit. 
  • We hebben meer goede stoffen nodig om de gifstoffen te verwerken. We krijgen steeds meer gifstoffen binnen door milieuvervuiling, straling, gebruik van kunstmatige en chemische producten, pesticiden, chemische toevoegingen in voeding, enz.
  • Industriële en geraffineerde producten bevatten geen tot weinig vitaminen en mineralen en onttrekken voor de vertering vitaminen en mineralen uit het lichaam (bijv. uit botten).

top

 

 

Vrije radicalen en antioxidanten

Vrije radicalen beschadigen cellen als ze niet voldoende worden geneutraliseerd door antioxidanten. Ze komen in het lichaam doordat we ademen, eten, bewegen, leven (zuurstofverbruikende reacties). Deze vrije radicalen kan het lichaam prima de baas als we gezond leven in een gezonde omgeving.

Van buitenaf krijgen we ook vrije radicalen binnen en er zijn vrije radicalen verhogende factoren, o.a.:

  • via voeding (o.a. door gebruik van kunstmest, pesticiden in de teelt en kunstmatige toevoegingen)
  • anti-aanbaklagen in pannen, magnetron
  • milieuvervuiling
  • roken
  • zonlicht
  • straling
  • medicijnen, pil
  • stress
  • ouder worden (lichaam maakt steeds minder antioxidanten)
  • chemische stoffen via allerlei materialen, o.a. weekmakers in plastic
  • niet natuurlijke cosmetische producten

 

top

 

(Koe)melk-producten en voldoende calcium

Vooral koemelk-producten kunnen voor klachten zorgen door o.a. de stoffen lactose en caseine-exorfinen. Daarnaast worden deze producten door het pasteurisatieproces moeilijker verteerbaar. En er zitten resten van de medicijnen die de dieren krijgen in. Voor de vertering van lactose is het enzym lactase nodig, een enzym dat met ouder worden steeds minder wordt aangemaakt. De niet goed verteerde lactose kan problemen in de darmen geven.

Het lichaam kan vooral de koemelkproducten niet goed verteren en heeft hiervoor extra stoffen nodig die uit lichaamsvoorraden (o.a. botten) worden gehaald. Dit verhoogt de kans op osteoporose. Uit onderzoek is gebleken dat in landen met de hoogste melkconsumptie osteoporose het meest voorkomt. 

Exorfinen (opiaatachtige stoffen) verstoren o.a. de werking van endorfine, dopamine, serotonine. Mogelijk verbonden klachten zijn uitstelgedrag, ADD/ADHD, depressie, verhoogde stress gevoeligheid, verslavingen (bijv. aan voeding met exorfinen), libido stoornissen. 

(lees meer op www.natuurdietisten.nl  of  http://exendo.be/exorfinen/ )

 

Zorg voor een goede calcium opname, o.a. door: - geen of niet teveel koemelkproducten (wissel af met geite- en schapenkaasproducten) – voldoende groenten (groene bladgroenten) en fruit – plantaardige calciumhoudende producten - voldoende zonlicht (vit. D) - voldoende bewegen.

top

 

Gluten en exorfinen

Gluten zijn eiwitten en zitten o.a. in tarwe, spelt, rogge, gerst. Doordat deze eiwitten moeilijk te verteren zijn en exorfinen bevatten, zijn  ze nadelig voor de gezondheid.

Gluten kunnen de darmwand aantasten waarmee de vertering en voedselopname wordt belemmerd. Als hier sprake van is, dan komen je organen en alle andere weefsels voedingsstoffen tekort. Bijv. slechte zink-opname. Zink is o.a. nodig voor een goede enzymwerking, voor bescherming tegen exorfinen, voor andere ontgiftingsprocessen. Daarnaast kunnen afvalstoffen de aangetaste darmwand passeren en terug in de bloedbaan komen (is extra belastend voor de ontgiftingsorganen). Dit is een proces dat aan de basis staat van veel gezondheidsklachten. 

 

Exorfinen (in gluten, melkproducten, soja, spinazie) zijn opiaatachtige stoffen die verstorend werken op o.a. de endorfine, dopamine en serotonine huishouding.

(lees meer op www.natuurdietisten.nl  of  http://exendo.be/exorfinen/ )

 

Gluten zitten vooral in tarwe en tarwe zit in heel veel producten (brood, pasta, koekjes, enz.).  Voor iedereen is het beter om minder glutenhoudende granen te eten. Teveel is nooit goed.

Alternatieven o.a. zijn >> haver (mits zuiver, zie verpakking), amaranth, boekweit, mais, kikkererwtenmeel, quinoa, rijst. 

top

 

 

Belang van gezonde darmen

Een verkeerd voedingspatroon is altijd belastend voor de darmen. Als de darmen niet goed meer functioneren (vertering en opname van voedingsstoffen, afvoeren van afvalstoffen, doorlaatbaar worden voor afvalstoffen) kunnen allerlei gezondheidsklachten ontstaan. Het lichaam kan de ontgifting niet meer aan, afvalstoffen blijven in het lichaam en hopen zich op. 

Dat de darmwand aangetast is, is niet altijd even duidelijk merkbaar of aantoonbaar, maar staat wel aan de basis van veel gezondheidsklachten. Van moe, spierpijn, gewrichtsklachten ... tot auto-immuunziekten en, in gevorderd stadium van vervuiling van weefsels, diverse vormen van kanker.

 

 

GEEN transvetten of gehydrogeneerde vetten

Dit zijn de slechtste vetten. Ze zijn onnatuurlijk ontstaan door fabrieksmatige bewerking en zijn zeer moeilijk verteerbaar. Ze verhogen kans op hart- en vaatziekten, werken cholesterol verhogend en weerstand verlagend. Kijk de ingrediëntenlijst van producten na. Koekjes, margarines, halvarines, snacks, snoep, koffiemelkpoeder, pizza's en alles wat gemaakt is met margarine en/of halvarine en/of geharde plantaardige olie.

top

 

 

Verzadigde en onverzadigde vetten in juiste verhouding 

Consumptie van de diverse vetten in een goede verhouding is van belang voor de gezondheid (energie, opname van voedingsstoffen, fysiologische processen, weerstand).

Voor bijna iedereen betekent dit

  • minder verzadigde vetten
  • minder omega 6 (linolzuur, gamma-linoleenzuur GLA) - omega 6 zit in veel producten en we krijgen er ongemerkt (te)veel van binnen
  • meer omega 3 (alfa-linoleenzuur ALA, visolieen EPA en DHA)

Vetzuren kunnen niet goed verwerkt door o.a. - onjuiste verhouding van inname -  alcoholconsumptie - tekort aan vitaminen en mineralen.

Bronnen van Omega 6 vetzuren zijn:
- plantenmargarine - zonnebloemolie - mais(kiem)olie - tarwekiemolie - soja olie

Bronnen van Omega 3 vetzuren zijn o.a.
- lijnzaad en lijnzaad olie - walnoten en walnoot olie - vette vis

Hoe onverzadigder een vet is, hoe gevoeliger deze voor oxidatie wordt. Eet nooit ranzige vetten. Bewaar ze daarom in de koelkast. En eet voldoende anti-oxidanten.

Kies voor biologisch en koudgeperste olie.

top

 

Koolhydraten en de bloedsuikerspiegel (glycemische lading)

Glycemische lading (- index) van een voedingsprodukt zegt iets over de snelheid van de vertering van koolhydraten en de opname van glucose in bloed. We spreken ook wel over snelle en langzame suikers. Hoe hoger de glycemische lading, hoe sneller de glucose wordt opgenomen in het bloed (stijging van bloedsuikerspiegel).  De pancreas maakt vervolgens insuline aan om te zorgen dat de bloedsuikerspiegel weer in balans komt (bloedsuikerspiegel daalt). 

Gezondheidsklachten ontstaan doordat het lichaam moeite krijgt met het in balans houden van te vaak en te sterke schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Er zijn linken te leggen met gezondheidsklachten als - weinig energie, insuline-resistentie, diabetis, hypoglykemie, overgewicht, hart- en vaatziekten, geheugen, leervermogen, neurologische aandoeningen als Alzheimer.

Vooral groente en fruit gaan schommelingen in bloedsuiker tegen. Vooral de witmeel producten, geraffineerd voedsel en suiker laten de bloedsuikerspiegel snel stijgen. Bijv. 100 gr gekookte wortelen en 10 gr suiker hebben dezelfde invloed op de bloedsuikerpsiegel !!

Voor het constant houden van de bloedsuikerspiegel

  • combineer niet/nauwelijks invloed hebbende met wel invloed hebbende voedingsmiddelen
  • groenten, fruit en noten laten het bloedglucose nauwelijks stijgen
  • eet zeer weinig tot geen bewerkte voedingsmiddelen
  • eet niet teveel in één keer

Surf op “glycemische lading” of klik hier voor folder over glycemische lading.

top

 

Teveel koolhydraten eten en hoog cholesterol

Dus meer koolhydraten dan nodig is voor brandstof en reserve-opslag, dan worden dit vetcellen die de vethuishouding verstoren. Gevolgen kunnen o.a. zijn > overgewicht - te hoog cholesterol - afname leverfuncties - verstoring van de hormoonhuishouding (o.a. schildklier- en geslachtshormonen) - slagaderverkalking - hart- en vaatproblemen. 

Teveel koolhydraten werkt tevens verzurend, zie zuren en basen.  

top

 

Zuren en basen (pH waarde)

Voor de processen in het lichaam zijn passende pH waardes (zuurgraad) van belang. Voeding werkt zuurvormend of basenvormend en heeft hiermee invloed op de zuren/basen balans (pH waardes). Dit heeft te maken met de chemische reactie in het lichaam en heeft niet te maken met de zure smaak van sommige voeding. Calcium, magnesium, kalium en natrium werken als zuurbuffers. Bij onvoldoende basenvormende stoffen via voeding, gaat het lichaam eerst voorraden aanspreken om te zorgen voor de juiste zuren/basen balans (pH waardes). Is er te vaak/te lang een zurenoverschot, dan gaat het lichaam eiwitten uit voeding - maar ook uit weefsels - omzetten in basen. In dit proces worden echter opnieuw zuren gevormd, een proces dat weefsels aantast. Volgens onderzoeken is bij de meeste chronische welvaartsziekten sprake van verzuring. 

 

Combineer basenvormende met zuurvormende voeding in elke maaltijd. Een basenoverschot is geen probleem want basen binden aan koolzuur en een overschot ademen we uit. Natuurlijke voeding die zuurvormend is, is niet ongezond, maar een teveel aan zuurvormende voeding is ongezond.

Sterk zuurvormend voedsel:  vlees, vis, gevogelte, ei, soja (producten)
Zuurvormend voedsel:  peulvruchten (dus ook pinda’s), granen, kaas
Zwak zuur-/zwak basenvormend voedsel:  kwark, yoghurt, noten, zaden, roomboter, olie
Basenvormend voedsel:  vloeibare melkproducten (melk, karnemelk)
Sterk basenvormend voedsel:  groenten, fruit, aardappelen (uitzonderingen daar)

Klik hier voor een meer uitgebreid overzicht.

 

Andere zuurvormende producten zijn o.a. >

- fosfaathoudende levensmiddelen (o.a. frisdranken) - suiker en witmeelproducten - nicotine - aspirine - alcohol - koffie en zwarte thee - koolzuurhoudende dranken

 

Ook zuurvormend werken >

Intensief sporten (melkzuur) - stress - angst - 

Eet je ongezond en/of heb je veel stress, dan is intensief sporten geen goed idee. Je lichaam heeft al een klus aan het opruimen van de verzuring door de ongezonde voeding en stress en de verzuring door sporten komt dan daar nog weer bij.

 

Zuren en basen, nierfunctie, hartfunctie

Vooral de nieren reguleren de zuren/basen balans (pH waardes) in het lichaam, door meer of minder vocht en elektrolyten uit te scheiden. Teveel verzurende voeding overbelast (evt. beschadigt) dus de nieren. De nieren hebben een belangrijke rol in de handhaving van de bloeddruk. Een goede reden om de nieren niet te overbelasten en te letten op zuren/basen balans.

 

top

 

Toegestane E-nrs en andere kunstmatige stoffen (pesticiden, medicijnen, fijnstof in lucht, enz. enz.)

Als je gezond leeft en eet, dan kan je lichaam bepaalde lichaamsvreemde stoffen (in kleine hoeveelheid!) best elimineren.

Naar mijn mening wordt van veel kunstmatige stoffen gezegd dat ze niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Neem bijvoorbeeld aspartaam. Een goedgekeurde stof maar even zoeken op het www levert bedenkelijke verhalen op. Be wise, maak je eigen gezonde keuze. 

 

 

 

Hormoonhuishouding verstorende stoffen

Edc's - endocrine disrupting chemicals 

 

Programma van Zembla - hormoonverstorende stoffen.

 

Wecf - Is een netwerk van ruim 150 vrouwen- en milieuorganisaties  in veertig landen verspreid over Europa, de Kaukasus en Centraal-Azië. Door middel van lokale projecten en beleidswerk op zowel internationaal, nationaal en lokaal niveau, streeft WECF naar een gezonde leefomgeving voor iedereen - artikel over Edc's - project een veilig nest

 

Dit gaat over hoe niet natuurlijke stoffen o.a. onze hormoonhuishouding verstoren en daarmee negatieve invloed hebben op o.a. vruchtbaarheid, menstruatiecyclus, klachten van geslachtsorganen en zelfs hormoongerelateerde kanker.

 

 

Adviezen

  • kies voor biologische en verse voeding, eet gevarieerd, neem de tijd voor de maaltijd, kauw goed, spoel eten niet weg met drinken, eet niet met afkeer
  • eet regelmatig (best dagelijks) ook rauwkost, eet niet teveel
  • gebruik geen magnetron, frituur niet, en liever geen pan met anti-aanbaklaag (materiaal is giftig en geeft giframpen)
  1. drink voldoende; 1,5 tot 2 liter water per dag
  2. kruidenthee - varieer - max. 3 mokken per  dag
  3. geen (light) (koolzuurhoudende) frisdranken - bevatten suikers/vervangers en plegen mineralenroofbouw
  4. geen/met mate cafeïne houdende dranken
  5. geen/met mate alcohol - bij voorkeur bij maaltijd - vertering is klus voor lever
  6. fruit het beste eten min. een half uur voor de maaltijd 
  7. eet ook biologische peulvruchten, noten, zaden (geen noten die verhit zijn geweest en niet bestrooid zijn met zout)
  8. geen geraffineerde (graan)producten (denk aan suiker, rietsuiker, wit brood, koekjes, pasta, witte rijst, enz.); volkorenproducten hebben de voorkeur maar kunnen ook klachten geven (bij te veel gluten, bij te veel koolhydraten, zie elders op deze pagina) 
  9. geen producten met kunstmatige toevoegingen
  10. kies voor of varieer met biologisch zuurdesembrood (gistbrood bevat veel fytaten, die opname van mineralen verminderen)
  11. gebruik voor bakken: ghee (geklaarde roomboter), kokosolie, of evt. olijfolie
  12. gebruik voor zoeten bijv. ahoornsiroop of pure biologische jam zonder suiker, honing, (gedroogde) blaadjes van stevia plantje (stevia heeft een zoete smaak en is ook te koop in poeder- of druppelvorm in de natuurvoedingswinkel - kies voor de groene stevia want de witte is behoorlijk bewerkt) - alle met mate

top

 

 

Verzorgingsproducten, gezondheid en milieu

Alles wat je op je huid of haar aanbrengt heeft invloed op je gezondheid. Je huid leeft, en zorgt voor een beschermende laag tegen uitdroging en externe ziekteverwekkers. Smeer je daar een creme op vol met kunstmatige (lees giftige) stoffen, dan verstoort dit de van nature beschermende laag. Huidproblemen (hier horen ook de haren bij) komen vanuit de darmen en los je niet op met kunstmatige cremes die vooral de symptomen onderdrukken maar niet de oorzaak oplossen.

Kies voor natuurlijke verzorgingsproducten. Ook beter voor het milieu. Want alles wat door het doucheputje gaat is belastend voor het milieu en daarmee voor de gezondheid van de aarde en de mensen.

Be wise!

 

 

Aan deze folder kunnen geen rechten worden ontleend

 

 

^^